Eftersom Stockholm är en storstad och även vår huvudstad, är utbudet givetvis större där. Här kommer lite fakta om Stockholms Flygklubb.

Stockholms Flygklubbs historia

År 1930 bildades Stockholms Flygklubb och under de första åren hade verksamheten sin plats vid Lindarängens flyghamn. Vintertid använde man Värtan som start- och landningsplats om det bildats tillräckligt med is. Senare flyttade verksamheten till Barkarby flygfält, för att 1936 etablera sig i Bromma. Under krigsåren fick ingen privatflygning förekomma så då förekom målflygning för krigsmakten. De intäkter som flygklubben fick gav dem en mycket god ekonomi. Men 1946 raserades deras goda ekonomi på grund av att någon varit slarvig med pengarna som kommit in.

På väg upp igen

Efter mycket om och men med det ekonomiska omsatte klubben de inkomster som fanns på en bankbok, 1962, till en Tripacer (PA-22) av modell 1953. Ett par år senare såldes den som delbetalning för en Cherokee. Efter det köpte klubben in ytterligare in tre Cherokeer och nu växte verksamheten starkt framåt. År 1967 blev Stockholms Flygklubb en ekonomisk förening och några av de medlemmar som fanns kvar satsade 30 000 kronor tillsammans. Dessa pengar användes som kontantinsats när klubben köpte ett nytt flygplan, en PA-28-150 SE-EOB. För att klara av sin verksamhet lånade klubben in flygplan, men när det upptäcktes att det var lyckosamt satte både regeringen och LVF ner fötterna och förbjöd de klubbar som inte hade uthyrningstillstånd att använda sina egna flygplan.

Vad kan du göra på Stockholms Flygklubb?

Bor du i närheten av Stockholm och är intresserad av att ta flygcertifikat för att kunna flyga ett litet plan själv, är Stockholms Flygklubb kanske klubben för dig. Här finns kurser som ger dig flygcertifikat och du får börja flyga vid 16 års-ålder, när du fyllt 17 år får du göra uppflygning och ta ditt flygcertifikat. Det är ett så kallat Private Pilot Licence (PPL) du får som privatflygare.